Sukces kariery zawodowej to w 60 % właściwe kontakty

KARIERATENDY I RYNEK

Opublikowano przez:

Doświadczenie mówi, że na zrobienie kariery zawodowej wpływ mają następujące czynniki:

– w ok. 10% ugruntowana wiedza fachowa,

– w ok. 30% sprzedaż informacji i pozycja u przełożonych,

– w 60% właściwe kontakty.

Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z nowa organizacją? Jak widzisz przyszłość swojej osoby w tej firmie – czy zależy Ci na awansach? Jeśli tak to może powinieneś obrać odpowiednią strategię postępowania? Powyższa statystka pochodzi z opracowania „Networking” autorstwa Franka Walichta, które niedawno nabyłam. Byłam ciekawa porad, jakie w nim znajdę. W niniejszym wpisie podzielę się z Wami spostrzeżeniami autora dotyczącymi początków w nowej firmie oraz budowaniu w niej sieci kontaktów. Ma to bowiem według niego nierozerwalny związek z rozwojem kariery. Temat podtrzymywania kontaktów na podstawie przemyślanych kroków i specjalnie opracowanej strategii wydawał mi się zazwyczaj z goła dziwaczny. W końcu to do pewnego stopnia jakieś wynaturzenie, jeśli na siłę mamy podtrzymywać dobre relacje np. z  kimś z kim prywatnie nie mielibyśmy ochoty się zadawać. Ale im dłużej obserwuje otoczenie dochodzę do wniosku, że coś w tym jest.  Choć to może przykre, niestety często wiedza ma mniejsze znaczenie, a kontakty i wypracowana dzięki nim pozycja – kluczowe. Czy będziecie nawiązywać tego typu relacje – wybór należy do Was. Tak czy owak – przeczytać myślę warto.

Więc co radzi Frank Walicht w swojej książce zdeterminowanym na karierę? Na początku wskazuje na konieczność rozszyfrowania kultury organizacji pod kątem jej nastawienia. Wyróżnia dwa typy: kultura nastawiona na zysk, oraz nastawiona na władzę. W tej nastawionej na zysk łatwiej jest zdobyć sieć wartościowych kontaktów. Przede wszystkim należy starać się mieć bliski kontakt z najbardziej skutecznymi pracownikami i od nich się uczyć. Zwykle łatwo jest ich zauważyć, ponieważ w firmie dość często się o nich mówi, z powodu ich osiągnięć. W takiej kulturze powinniśmy w pełni ujawniać swoje pomysły i chęci działania – z pewnością zostaniemy zauważeni. Dodatkowo środowisko raczej jest skłonne tolerować ewentualne błędy w postępowaniu, co tym bardziej zachęca do aktywności.

Przedsiębiorstwa nastawione na władzę występują zwykle na rynkach nasyconych, na których aby się rozrastać firma musi odebrać konkurencji część tortu. Dlatego tutaj najłatwiej zrobić karierę, gdy niczego się nie zmienia. Jeśli będziemy chcieli coś zmienić, to prawdopodobnie nastawimy przeciw sobie ludzi, którzy z aktualnego układu czerpią korzyści. Dodatkowo każdy nasz błąd zostanie napiętnowany. Młodzi silnie, zmotywowani ludzie mogą czuć niemoc i  frustrację w takim środowisku, zwłaszcza kiedy zamiast rozwijać się są eksploatowani przez pracodawcę.

Co dalej? Dalej autor radzi aby ustalić jakie relacje i sieci powiązań istnieją w organizacji. W tym celu dobrze jest poznać strukturę firmy, oraz zyskać wiedzę o tym które osoby w firmie są wpływowe.  Oprócz oficjalnych źródeł, w których znajdziemy podstawowe informacje z pewnością najwięcej faktów zdobędziemy regularnie rozmawiając z innymi pracownikami oraz uważnie słuchając. Na początku ważne też jest aby unikać jakichkolwiek deklaracji. Pytani o zdanie możemy przez jakiś czas powoływać się na status nowicjusza i unikać wypowiadania się. Podobnie lepiej trzymać się z dala od plotek oraz nikogo nie oceniać. Co ciekawe Frank Walicht sugeruje aby trzymać się z daleka od osób, które straciły wpływy.

Dodatkowo zwraca uwagę na postawę nonkonformistów, która często jest źle postrzegana w firmie. Z reguły to ludzie, którzy przysparzają sobie wrogów idąc pod prąd, negując status quo i chcąc wprowadzać niepopularne innowacje. To kole w oczy i burzy porządek.

Na koniec autor radzi aby utrzymywać dobre stosunki z asystentkami osób, z którymi chcemy nawiązać kontakt. Sekretarki bardzo często mają dość silną pozycję. Mogą zrobić wiele dla osób, które lubią albo skutecznie uniemożliwić prawie każdą karierę.

Co następnie? Następnie, po ustaleniu osób, z którymi warto nawiązać relację, biorąc pod uwagę wszystko co powyższe należy zacząć przekuwać naszą strategię w rzeczywistość. Czyli zbierać i umacniać kontakty. O tym jakie są na to sposoby już wkrótce, w kolejnym wpisie.

Czy wydaje Wam się, że autor książki ma trafne spostrzeżenia? Warto skorzystać z jego rad? Cos byście dodali?