Jak zmniejszyć stres? Prosta i skuteczna medytacja mindfulness

ZDROWIE I PSYCHE

Opublikowano przez:

Współczesny człowiek nie musi walczyć o jedzenie czy walczyć z dzikimi zwierzętami. Jednak odczuwany przez niego stres, jest bardzo podobny do stresu odczuwanego przez pierwotnego człowieka. 

W tym wpisie dowiesz się, jak działa stres i dlaczego medytacja to jeden z najbardziej skutecznych sposób na zmniejszenie stresu. 

Jak działa stres?

Stres to reakcja walka/ucieczka, która doskonale sprawdza się w warunkach zagrożenia życia jak np. spotkanie z dzikim zwierzęciem.  

Przyspieszone bicie serca, wystrzał adrenaliny i napływ dodatkowej energii do rąk i nóg – to jest to, co tubylcowi ratowało życie. Jednak dlaczego my – współcześni ludzie pracujący często przed komputerem w bezpiecznym otoczeniu, doświadczamy tej samej reakcji?

Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm reaguje na to, co myślimy. Jeżeli boimy się, że nie uda nam się skończyć projektu na czas, szef będzie niezadowolony, albo jeszcze gorzej zostaniemy zwolnieni – to nasz organizm reaguje na to, jak na sytuację zagrażającą życiu. Tak jakbyśmy mieli walczyć lub uciekać. 

O ile reakcja naszego organizmu jest adekwatna do walki z dzikim zwierzęciem, to niestety zupełnie nie sprawdza się ona podczas pracy w biurze. Powoduje to, że tracimy klarowność myślenia –  do mózgu dopływa znacznie mniej energii i nie może on pracować wydajnie. To bardzo obniża naszą efektywność. Ciężko nam jest myśleć logicznie, nie mówiąc już o kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Zostajemy odcięci od naszych zasobów. 

Jak poradzić sobie ze stresem?

Jest wiele różnych metod do pracy ze stresem. Jednak ze swojego doświadczenia widzę, że praca z umysłem jest kluczowa, ponieważ to tam powstają stresujące myśli. Potrzebujemy nauczyć się jak wychodzić ze stresujących i często zapętlonych myśli. I tego właśnie uczymy się podczas medytacji. 

Medytacja mindfulness

Ten rodzaj medytacji jest bardzo popularny we współczesnym zachodnim świecie. Stało się to za sprawą Jona Kabata-Zina, który zlikwidował wszelkie buddyjskie powiązania tej medytacji. Otworzył również Klinikę Redukcji Stresu w USA. Dzięki temu medytacja mogła zostać lepiej zbadana i przedstawiona w przystępny sposób dla ludzi zachodu. 

Medytacja mindfulness to inaczej medytacja uważności – czyli bycie uważnym na tu i teraz. Jak to zrobić? Możesz skupić się na tym, jakie dźwięki docierają teraz do Twoich uszu, lub obserwować swój oddech – zauważać każdy wdech i wydech. Jest wiele rodzajów medytacji mindfulness, a wszystkie pomagają zatrzymać się w tu i teraz. Przenoszą naszą uwagę na to, co się dzieje wewnątrz lub na zewnątrz nas i tym samym redukują stres. 

Medytacja mindfulness pomaga nam poczuć bardziej swoje ciało i dzięki temu je rozluźnić. Pomaga nam zauważyć, jak nasze myśli wpływają na nasze ciało. Przy okazji bardzo wzmacnia koncentrację i przynosi wiele korzyści zdrowotnych, jak chociażby zwiększa naszą odporność, czy zmniejsza bóle głowy. 

„Daj sobie pozwolenie, aby ten moment był dokładnie taki, jaki jest i pozwól sobie być dokładnie taki jaki jesteś.”

Jon Kabat-Zinn

Medytacja oddechu

Obserwacja swojego oddechu to idealna medytacja dla początkujących. Skupienie się na oddechu pomoże Ci zatrzymać umysł i osadzić się w swoim ciele. 

Jest to bardzo prosta technika medytacji, a tak wiele można się z niej nauczyć. Kluczowe jest powracanie swoją uwagą do obserwacji oddechu. Potraktuj medytację jako trening swojego umysłu. 

Obserwacja oddechu wzmacnia koncentracje i przynosi dużo spokoju. 

Poniżej zapraszam Cię do tej krótkiej 5-minutowej praktyki medytacji: 

Skanowanie ciała

Medytacja skanowania ciała polega na przyglądaniu się każdej części ciała po kolei i bez żadnych oczekiwań. Efektem ubocznym często jest głęboki relaks i rozluźnienie wszystkich mięśni. Jednak najważniejszy jest spokojny i zbalansowany umysł.

Ta medytacja bardzo pomaga rozwijać koncentracje i umiejętność relaksowania się.

Poniżej zapraszam Cię na 20-minutową sesje skanowania ciała:

Podsumowanie

Medytacja może być prostą i skuteczną techniką radzenia sobie ze stresem. Dzięki niej możemy nauczyć się obserwować swoje myśli, być bardziej świadomi jak nasze myśli wpływają na nasze ciało, czy zwiększyć swoją koncentrację. 

Dlatego dla mnie najbardziej skutecznym sposobem na stres jest praktyka medytacji lub ćwiczenia oddechowe. Dodatkowo polecam także ćwiczenia fizyczne jak joga lub jakikolwiek inny sport. Zadbamy wtedy zarówno o nasze ciało jak i umysł. Dzięki temu będzie nam zdecydowanie łatwiej sprostać codziennym wyzwaniom zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o medytacji i innych sposobach na zmniejszenie stresu zapraszam Cię na mojego bloga jakmedytowac.pl 

 

Ela Rogalska