Kawa parzona, rozpuszczalna czy z ekspresu? Która najlepsza?

ZDROWIE I PSYCHE

Opublikowano przez:

Kawa to jedno z „błogosławieństw” korporacji. Poranek w pracy zwykle zaczynamy od niej dlatego warto wiedzieć, którą wybrać.

Kawa rozpuszczalna jest najszybsza do przyrządzenia. Jej granulki powstają w wyniku zaparzenia kawy, następnie zamrożenia lub suszeniu  naparu i pocięcia lub rozbicia go na małe kawałki. Warto pamiętać, iż kawa rozpuszczalna może zawierać ochratoksynę A – to  rakotwórcza substancja, która odkłada się w organizmie, uszkadzając nerki i układ odpornościowy.

Kawa parzona, czyli fusiasta kawa po turecku jest znana nam z dzieciństwa. Kto nie pamięta  widoku szklanki w srebrnym koszyczku z czarnym naparem? Kawa ta nie jest obojętna dla naszego żołądka. Po zalaniu fusów wodą tworzy się zawiesina, która podrażnia ściany żołądka i wątrobę, co  może powodować wrzody żołądka.

Kawa z ekspresu ciśnieniowego jest zdecydowanie najzdrowsza. Świeżo mielone ziarna kawy najkrócej pozostają w gorącej wodzie, a tym samym najmniej szkodliwych substancji przedostaje się do filiżanki z aromatycznym napojem.

Bez względu na to, który rodzaj kawy wybierzemy  należy pamiętać, aby nie przesadzać z jej ilością. O ile powszechnie wiadomo, iż kawa wypłukuje wapń, to nie wszyscy wiedzą, iż tylko czarna – dodanie do niej mleka wyklucza to działanie.