Niewolnicy biurek i ergonomia

W biurach, ślęcząc przy komputerach spędzamy długie godziny. Idę o zakład, że większość z  nas nie zastanawia się na co dzień czy pozycja jaką w danym momencie przyjmuje przy biurku jest prawidłowa. Skupiamy się jedynie na pracy. Jak to z nami bywa, zapewne do czasu kiedy to pojawią się pierwsze syndromy długotrwałego przeciążenia kręgosłupa. Najczęściej są to uciążliwe bóle, które zmuszają nas do podjęcia jakiegoś działania. Zaczynają się maści, proszki przeciwbólowe i jak dobry pakiet medyczny w firmie - to może rehabilitacja albo masaże. Natomiast oprócz wspomnianej rehabilitacji, która na pewnym etapie może być już nieunikniona, konieczna jest profilaktyka. I najlepiej o niej pamiętać zanim zmusi nas do myślenia konieczność.  Natura nie stworzyła nas bowiem do siedzącej pracy. A siedzimy też w domu, wygięci w esy floresy oglądając telewizję, leżymy niechlujnie na łóżku czytając książkę dopóki nie zdrętwieje nam ręka, na której się podpieramy, nie pamiętamy o niezbędnym, systematycznym ruchu. Czyli dzień po dniu pracujemy na przyszłość, a co gorsza skutki nieprawidłowej pozycji podczas siedzenia to nie tylko dolegliwości ze strony pleców i kręgosłupa. Wymienić trzeba także inne przypadłości, które są bezpośrednim następstwem patologicznego siedzenia. Należą do nich: zaburzenia przepływu krwi - w szczególności w kończynach dolnych, zaburzenia pracy serca i całego układu krwionośnego, zaburzenia trawienia i bóle żołądka, uszkodzenia narządu wzroku, bóle głowy, problemy z koncentracją, czy też ograniczenia prawidłowego, płynnego oddychania. Więc po co się narażać?

Na pewno powinniśmy mieć stabilny, odpowiednio wyprofilowany fotel. Miejmy nadzieję, że pracodawca o to zadba. Reszta jest w naszych rękach. Oprócz ergonomicznej pozycji, która powinna nam wejść w nawyk możemy wspomagać się różnymi innymi gadżetami, oferowanymi na rynku. I tak mamy do wyboru rozmaite poduszki na siedziska, podwyższenia pod nogi czy profile do oparć foteli.

Siedzenie zgodnie z zasadami ergonomii:

  1. Ustawiamy wysokość fotela obrotowego tak, by stopy swobodnie spoczywały na podłożu, kolana zaś znajdowały się w lekkim kącie rozwartym, co umożliwia swobodny przepływ krwi.
  2. Oparcie fotela powinno być lekko wychylone do tyłu (kąt pochylenia tułowia w stosunku do reszty ciała większy niż 90 stopni) – nie utrudnia to pracy narządów wewnętrznych: nie obciąża układu oddechowego, sercowo-krążeniowego oraz narządów jamy brzusznej.
  3. Podłokietniki powinny pozwolić uzyskać kąt rozwarty w łokciu.
  4. W pełni wykorzystujmy głębokość siedzenia – pozwala to zapobiec powstawaniu miejscowego ucisku na powierzchnię ud i uniknąć drętwienia nóg.
  5. Plecy powinny mieć stały kontakt z wyprofilowanym oparciem krzesła – pomaga to zachować naturalny kształt kręgosłupa.
  6. Powinniśmy siedzieć na stabilnym krześle dostosowanym do ciężaru ciała użytkownika – ułatwia to dynamikę siedzenia oraz daje poczucie bezpieczeństwa.

Co to jest ergonomia?

Computer_Workstation_Variables

(język grecki εργον – praca + νομος – prawo) – nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ma na celu humanizowanie pracy poprzez taką organizację układu: człowiek - maszyna - warunki otoczenia, aby wykonywana ona była przy możliwie niskim koszcie biologicznym i najbardziej efektywnie, co uzyskuje się m.in. poprzez eliminację źródeł chorób zawodowych. 

Co ciekawe prekursorem nauki ergonomii był Polak, profesor Wojciech Bogumił Jastrzębowski (1799 – 1882). W swoje pracy „Rys ergonomii czyli nauki o pracy, opartej na prawach zaczerpniętych z Nauki Przyrody”, którą opublikował w 1857 r. jako pierwszy w świecie użył pojęcia ergonomia. Użył takiego sformułowania: „Nazwiskiem Ergonomji, wziętem od wyrazu greckiego słowa ergon – praca i nomos – prawo, zasada, oznaczamy Naukę o Pracy, czyli o użyciu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności”.

Źródło: zdrowebiuro.pl 

Czy dowiedziałeś/aś się czegoś ciekawego? Podziel się z innymi !

Sylwia

  • Anka

    bardzo ciekawy artykuł, trzeba dbać o plecy, polecam!!!!