Klient rezygnuje z zakupu – jak ratować porzucony koszyk?

To tak, jakby klient wszedł do supermarketu, zrobił zakupy, kupując na przykład bułki, mleko, owoce i warzywa, a następnie wyszedł ze sklepu, pozostawiając koszyk przed kasą. Dlaczego to zrobił? Czy można było tego uniknąć? Co dalej? Pomoże automatyzacja marketingu i system CRM.

Klient rezygnuje z zakupu – dlaczego?

Taka sytuacja ma miejsce bardzo często. Klienci często porzucają kosze i nie realizują transakcji. Dla właścicieli e-sklepu jest to równoznaczne z utartą klienta i zysku. Niestety trudno ocenić, dlaczego tak się dzieje. Powodów może być bardzo wiele, a do najczęstszych zaliczamy na przykład zbyt długi czas oczekiwania na dostawę i zbyt wysokie ceny. Niewielu klientów sprawdza tak naprawdę zakładkę ze szczegółami dostawy. Widzą je dopiero przed samym płaceniem. Rozwiązaniem może być informowanie o czasie i kosztach dostawy na wcześniejszych etapach. Na przykład obok produktu i przycisku „Kup teraz”.

Kolejnym powodem porzuconego koszyka może być konieczność założenia konta specjalnie na potrzeby jednego zakupu. Nikt tego nie lubi! Wypełnianie formularza w celu założenia konta to przeżytek! Dziś w wielu sklepach można się zalogować przez Facebook’a lub zrobić zakupy bez rejestracji – wystarczy podać dane dostawy. Nikt nie musi przy tym znać naszego numeru buta, imion rodziców czy numeru PESEL.

Kolejnym powodem rezygnacji z zakupów jest zbyt skomplikowany lub niedogodny sposób płatności. Dziś chyba każdy z nas ma kartę płatniczą. Jeśli masz sklep internetowy, musisz wykorzystać takie udogodnienia. Udostępnij klientom platformę transakcyjną, która umożliwia płacenie kartą lub jeszcze nowszymi metodami (na przykład przez telefon). Klient powinien móc zapłacić w prosty sposób i przez platformę, której ufa.

Do rzeczy, które skutecznie odstraszają klientów i sprawiają, że rezygnują z zakupów można zaliczyć jeszcze błędy na stronie internetowej, nieodpowiednie działanie e-sklepu, wolne wczytywanie, brak zdjęć czy opisów produktów. Kiedy wyeliminujemy te elementy, zmniejszymy też liczbę porzuconych koszy.

Jak uratować porzucony kosz? Czy pomoże system CRM?

Jak już wspominaliśmy, jest bardzo wiele elementów, które przyczyniają się do tego, że klient porzuca kosz i rezygnuje z zakupów. Aby temu zaradzić wystarczy naprawić te elementy. A co zrobić, kiedy jest już po wszystkim i klient naprawdę porzucił kosz? Czy sytuację da się jakoś naprawić? Całe szczęście tak! Z pomocą przychodzą systemy CRM i automatyzacja marketing.

Automatyzacja marketingu i samego procesu sprzedażowego, który umożliwia na przykład CRM edrone i jego funkcjonalności wygląda w ten sposób, że klient po wykonaniu kreślonego kroku dostaje odpowiedni komunikat. Co ciekawe, klient nie musi nawet posiadać konta w sklepie, aby dostał taką wiadomość.

System rozpozna go po plikach cookie i powiąże z odpowiednim adresem e-mail. W takim przypadku system sam wyśle do klienta wiadomość. Co w niej napisać? Można wspomnieć, że minęło już sporo czasu od ostatniej wizyty, a w razie jakichkolwiek problemów z zakupem, zespół i obsługa służą pomocą. Można też wspomnieć o zaletach Twojego e-sklepu i dołączyć ewentualne pomocne informacje – na przykład notkę o czasie dostawy i cenie. Można też… zaaferować rabat! Któż z nas nie kocha zniżek i rabatów? Dostając symboliczne 5% klient będzie wiedział, że zależy Ci na nim i poczuje się wyjątkowo. Wtedy chętniej skorzysta z oferty.

Jest wiele powodów, przez które klienci rezygnują z zakupów. Jednak kiedy to zrobią, wciąż nie jest za późno. Dzięki nowoczesnym systemom CRM i platformom e-commerce, które pozwalają na zautomatyzowanie marketingu, można ponownie nakłonić klientów do kontynuowania zakupów.

Artykuł sponsorowany

Sylwia