Dużo podróżujesz? Może należy Ci się odszkodowanie?

Podróże służbowe mają swoje zalety – o tym już trochę było między innymi we wpisie „Korpoludź poza krajem w podróży służbowej”– ale i wady. Jeśli ktoś dużo podróżuje liniami lotniczymi dobrze wie, że wszystkie procedury, które należy przejść na lotnisku zanim się człowiek dostanie do samolotu potrafią być dość wyczerpujące. Zdarza się nawet dość często, że lot jest opóźniony i z rzadka – ale jednak – że jest odwołany.

Nie każdy jednak wie co mu przysługuje gdy zdarzy się taka sytuacja jak np. wspomniane odwołanie lotu. Przede wszystkim w taj sytuacji linie lotnicze muszą zaproponować inne połączenie. Może się zdarzyć, że będziemy musieli zostać noc w miejscu, z którego podróżujemy. Wówczas obsługa na lotnisku powinna nam zagwarantować nocleg, transfer do i z hotelu na kolejny lot. Sposób zapewnienia tych usług to już kwestia linii – czy dostaniemy voucher na dowolny hotel i taksówkę, czy też zostaniemy z grupą osób przetransportowani do wybranego miejsca noclegowego.

Co natomiast dodatkowo ważne, jeśli podróżujemy w ramach UE jesteśmy objęci Rozporządzeniem Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004, co w skrócie oznacza, że w zależności od okoliczności przysługuje nam prawo do domagania się rekompensaty w wysokości do 600 EUR. Na przykład jeśli Wasz lot do lub z Wiednia – dość popularny kierunek – zostanie odwołany i kolejny możliwy ma się odbyć ponad 12 godzin później, macie prawo domagać się 250 EUR odszkodowania. Wszystko zależy od czasu kolejnego możliwego lotu oraz odległości w jakiej znajdujemy się stosunku do miejsca docelowego.

W zależności od linii lotniczej, która obsługuje dany lot, odszkodowanie może zostać wypłacone na terenie portu lotniczego lub przelewem po uprzednim złożeniu reklamacji np.na stronie internetowej. Diabeł tkwi w szczegółach – więc niektóre sytuacje nie są rekompensowane – ale jeśli są to tak zwane powody techniczne to na pewno są duże szanse na uzyskanie środków. W kwestii szczegółów odsyłam do rozporządzenia, które w sposób dość przejrzysty opisuje co nam się należy – warto więc powoływać się na konkretne zapisy i domagać się tego co zawierają kierując sprawę do portu lotniczego, bo ten wykorzystując naszą niewiedzę potrafi proponować duże niższe stawki.

Warto dodać, że odszkodowanie należy się każdemu osobiście, niezależnie od tego czy za wykupiony bilet lotniczy ponieśliśmy koszt samodzielnie, czy też poniósł go pracodawca.

Jeśli wpis według Ciebie jest ciekawy – udostępnij go innym! Dziękujemy!

Sylwia