Dbaj o swój korpo mózg!

Na co dzień dociera do nas zewsząd mnóstwo wiadomości. Zajmujemy się tysiącem spraw na raz. Świat goni. Sama uczestniczę w tym wyścigu. Niestety zauważam, że przez to multi tasks czasem się zawieszam, zapominam. Mój korpo mózg nie wytrzymuje tempa. Jak więc wspomagać swoją pamięć i koncentrację?  To co wiem już od dłuższego czasu, to fakt że aby utrzymywać sprawność mózgu należy regularnie pić wodę. Śred­nio 70% masy dorosłego człowieka stanowi woda, a samego mózgu ok. 85 %. Woda ma ogólnie zbawienny wpływ na nasz organizm. Ale przy ciężkim wysiłku umysłowym – to już koniecznie o niej nie zapominajcie!

Z ciekawości, co można zrobić aby mózg był bardziej wydajny i nie zapominał, postanowiłam zasięgnąć lektury i poczytać coś na ten temat. W pozycji „Odmładzające ziół. Twój sposób na witalnośc i długowieczność” Teresy Lewkowicz-Mosiej znalazłam rozdział, w którym autorka opisuje jakie niedobory mogą powodować zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu. Chetnie się z Wami podzielę. A więc:

O wolnych rodnikach słyszeliście? Na peweno. To tu też się pojawiają, już na samym wstępie. Otóż zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu wynikają z kumulujących się uszkodzeń nerów (komórek mózgu), spowodowanych właśnie działaniem wolnych rodników. Wyjątkowo narażona jest tkanka mózgowa, gdyż znajduje się w niej stosunkowo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które bardzo łatwo ulegają utlenianiu. Takie właśnie działanie może powodować problemy z pamięcią i powodować zmiany degeneracyjne mózgu.

Czego więc naszemu mózgowi nie powinno zabraknąć? Otoli lista dobroczynnych składników:

Witamina E (tokoferol) – witamina ta chroni nasz mózg ale również ma zdolność regeneracji receptorów w błonie komórkoej, co usprawnia przepływ sygnałów w mózgu i w ten sposób umysł staje się znacznie „młodszy”. Witamina E jest właśnie silnym przeciwutleniaczem.

Rozpuszcza się w tłuszczach– występuje w olejach roślinnych, orzechach, ziarnie pszenicy i innych zbóż. Co ciekawe witamina ta powinna być jednak suplementowana, gdyż nie jest możliwe dostarczyć jej odpowiednią ilość w  sposób naturalny. Odpowiednikiem jednej kapsułki jest 2 i pół kilkgrama kiełków pszenicy lub orzeszków ziemnych lub półtora litra oleju ! Dziękuję!

vegetables-490685_960_720Częstą przyczyną zaburzeń funkcjonowania mózgu, związanych z wiekiem, jest niedobór witaminy B12 (kobalaminy). Jej przewlekły niedobór powoduje uszkodzenie osłonek włókien nerwowych, czego wynikiem są różnego rodzaju dolegliwości neurologiczne. Witaminę B12 można znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, tj. mięsie, rybach, mleku, jajach, serach, wędlinach.

 Kwas foliowy oraz witamina B6 (pirydoksyna) – jej niedobór może doprowadzić nie tylko do zaburzeń pracy mózgu – ale również wpływać na stany depresyjne czy też przyspieszać demencję. Kwas foliowy to warzywa zielono liściaste czy cytrusy. W zielonych warzywach mamy tez zasoby witaminy B6 – ale również w czerwonej papryce, czy ziemniakach.

Lecytyna – w jej skład wchodzi cholina, która bardzo pozytywnie wpływa na procesy uczenia się i wyraźnie poprawia pamięć. Duże ilości lecytyny znajdziemy w warzywach takich jak kalafior czy kapusta włoska. Ale również w jajkach, orzeszkach ziemnych, produktach zbożowych z ryżem włącznie.

Oprócz witamin bardzo ważne dla pracy mózgu sa mikro- i makroelemnety. Wśród nich wapń, magnez, żelazo i cynk. Głównym źródłem wapnia jest nabiał. Magnez to grube kasze, kakao, figi, migdały, banany, orzechy i zielone części warzyw. Żelazo znajdziemy na przykład w wątróbce wieprzowej, żółtku jaj, orzechach, fasoli. Cynk to nasiona słonecznika, wątroba, kakao, jajka i mleko.

Tak więc codzienna dieta jest ważna nie tylko dla figury i dobrego samopoczucia ale i dla sprawności mózgu. A jakie naturalne specyfiki kryją wyjątkowe właściwości dla naszego mózgu ? Też wyczytałam i wyjawię już wkrótce 🙂

Sylwia