Corporate wellness – co to takiego?

ZDROWIE I PSYCHE

Opublikowano przez:

Szperając w necie natknęłam się na termin "Corporate wellness", który mimo, że pracuję w dość dużej firmie - nie był mi znany. Corporate wellness to programy stosowane przez pracodawców na rzecz zdrowia pracujących, które w krajach rozwiniętych  są już dość często wdrażane w firmach. Również w Polsce coraz więcej firm zaczyna dbać o zdrowie swoich pracowników, oferując im programy profilaktyki i poprawiające samopoczucie, choć to wciąż jeszcze rzadkość.

U podstawy corporate wellness leży założenie, że wiedza i umiejętności pracowników są równie ważne jak ich zdrowie i kondycja fizyczna. Corporate wellness ma na celu zwiększenie zadowolenia, zaangażowania i zdrowia pracowników firmy, zmniejszenie absencji, poprawę wizerunku firmy. Te cele osiągane są różnymi metodami. Oto kilka przykładów:

  1. edukacja prozdrowotna zdrowych i cierpiących na różne choroby pracowników,
  2. inwestycje w ergonomię biura,
  3. elastyczny czas pracy
  4. dopłaty do zdrowych posiłków,
  5. tworzenie sal do ćwiczeń lub relaksacji w biurach,
  6. program dojazdu rowerami,
  7. współpraca z placówkami opieki zdrowotnej, centami odnowy biologicznej lub spa,
  8. indywidualny nadzór nad stanem zdrowia pracowników.

Programy corporate wellness mają na celu zwiększać świadomość prozdrowotną,  oferują wiedzę na temat unikania dolegliwości wynikających z obciążeń zawodowych np. pojawiających się z powodu wielu godzin spędzanych codziennie przez ekranem komputera lub stresogennych obowiązków służbowych. Pomagają również zrzucić zbędne kilogramy, rozstać się z nałogami i cieszyć się z wykonywanych obowiązków służbowych.

Istotnym elementem programów corporate wellness jest budowanie poczucia wspólnoty pomiędzy współpracownikami. Osoby widujące się jedynie w biurach mają szansę lepszego poznania się w nowych okolicznościach, dzięki zajęciom niezwiązanym z wykonywaną pracą. Wspólne wyjazdy, treningi na siłowni i posiłki integrują pracowników różnych szczebli struktury firmy, co buduje otwartość wzmacnia zaangażowanie w pracę.

Programy corporate wellness wdraża się bez względu na rodzaj firmy: w fabrykach, korporacjach, biurach i niewielkich rodzinnych firmach. Dużym wyzwaniem dla firm jest nie tyle implementacja programu corporate wellness, ile zachęcenie pracowników, aby w pełni wykorzystywali jego możliwości.

W Polsce działają już firmy, które świadczą usługi wdrażania takich programów dla pracodawców. We wrześniu ubiegłego roku odbyła się konferencja poświęcona corporate wellness w Polsce, na której omawiano wyniki przeprowadzonych badań. Tylko 3 proc. firm badanych w Polsce posiada w pełni wdrożoną strategię promocji zdrowia. Dla porównania na świecie strategię taką posiada 29 proc. firm biorących udział w badaniu.

children-310223_960_720

Jako największe bariery do zaangażowania się w program promocji zdrowia polscy pracownicy wskazują:

  • - Brak wystarczającej ilości czasu na uczestnictwo w programach promocji zdrowia i wellness oraz zmianę nawyków zdrowotnych (74 proc.)
  • - Trudność w znalezieniu osobistej motywacji do długoterminowej zmiany nawyków związanych ze stylem życia (54 proc.)
  • - Brak indywidualnego podejścia do poszczególnych pracowników przy tworzeniu programów (51 proc.)
  • - Ogólny sceptycyzm odnośnie wpływu programów na poprawę zdrowia (41 proc.)
  • - Obawa o dostęp pracodawcy do osobistych wyników zdrowia (15 proc.)

Czy słyszeliście o takich programach? Może Wasza firma oferuje takie wsparcie?

Czy wiedzieliście, że....?

Słowo wellness jest neologizmem utworzonym z połączenia słów fitness, czyli zdrowy ruch i wellbeing, czyli dobre samopoczucie. Po raz pierwszy termin wellness został użyty w 1959 r. przez amerykańskiego lekarza dr Halberta Dunna , według którego ruch i dobre samopoczucie powinny iść w parze. )