Co to jest dress code? Ogólne zasady

Dress code jako pojęcie ogólne to zbiór zasad dotyczących sposobu doboru garderoby dostosowanych do danych okoliczności, określonego miejsca i czasu. Dress code jest więc częścią etykiety - czyli ustalonych norm zachowania w sytuacjach towarzyskich jak i zawodowych.

Rozróżniamy kilka takich zbiorów*, a jednym z nich jest Dress code służbowy, czyli nic innego jak wewnętrzne zasady firmy dotyczące ubioru pracowników, będące częścią etykiety w biznesie.

Etykieta w zakresie ubioru przybiera coraz bardziej sformalizowane formy i zaczyna być powszechnie stosowana. Zdarza się, że firmy wprowadzają regulaminy opisujące zasady obowiązujące pracowników, albo nawet dodają stosownej zapisy do samej umowy o pracę definiując ubiór, stosowane dodatki, czy nawet makijaż.

Business-Casual-Dress-CodeW zależności od profilu firmy obowiązują stroje mniej lub bardziej formalne. Najbardziej sformalizowane branże to instytucje finansowe, banki, firmy doradcze i podatkowe oraz kancelarie prawnicze.

Czasem wprowadzane są różne rodzaje dress code w firmie. Grupa pracowników mających do czynienia bezpośrednio z klientem tzw. Front office może być objęta zasadami bardziej restrykcyjnymi, czy też być zobligowana do stosowania ujednoliconych strojów, w przeciwieństwie do pracowników back office, których mogą obowiązywać inne reguły.

Istnieją pewne niepisane zasady, do których powinni stosować się wszyscy, niezależnie od stopnia sformalizowania oraz zasad konkretnych firm. A są to:

Harmonia -Elementy stroju powinny ze sobą współgrać. Należy więc zwrócić uwagę, by były w tym samym stylu. Maksymalnie jeden element może być wzorzysty.

Prostota i minimalizm - Nie przesadzajmy z nadmiarem kolorów.  Strój powinien być w odpowiedniej stonowanej kolorystyce, najlepiej w odcieniach granatu, beżu lub szarości. Nie należy również przesadzać z biżuterią.

Dopasowanie stroju do figury - Budowanie wizerunku wiąże się między innymi z umiejętnością doboru stroju oraz świadomością własnej sylwetki. Jak można ukryć mankamenty figury? Panie z obfitym biustem powinny zakładać bluzki z dekoltem w serek, natomiast zbyt duży brzuch może zostać zatuszowany przez żakiet z jednym guzikiem

Elegancja i schludność Powinniśmy pamiętać o tym, że strój, który mamy na sobie musi być zawsze czysty i wyprasowany. Najlepiej sprawdzają się ubrania dobrej jakości, wykonanie z niegniotących się materiałów.

 

Podstawowe zasady dla kobiet

- dyskretny makijaż oraz starannie dobrana fryzura 

-  zadbane paznokcie.

- nie powinna wyglądać wyzywająco. Za niestosowne uważane jest nadmierne uwydatnianie dekoltu, nagie ramiona, zbyt wycięta bluzka lub nadmiernie obcisłe ubranie

- minimalna długość spódnicy to kilka centymetrów nad kolanem, najlepiej, by nie wychodziła więcej niż kilka centymetrów za kolano. Długość spódnicy można dobrać stając w wyprostowanej pozycji z opuszczonymi wzdłuż ciała rękoma – najdłuższy palec u ręki nie powinien wychodzić poza długość spódnicy.

- obuwie zawsze powinno zasłaniać palce u stóp (niezależnie od pory roku). Niekiedy jednak firmy odchodzą od tej zasady.

- nie wypada przychodzić do pracy z gołymi nogami

- nie należy przesadzać z biżuterią – niewskazane są wielkie bransoletki, pierścionki, kolczyki lub przesadnie pstrokata, wakacyjna biżuteria. 

- niedopuszczalne są jaskrawe i wzorzyste rajstopy

 

Podstawowe zasady dla mężczyzn

-unikanie białych klasycznych koszul, które zarezerwowane są na takie okazje, jak ślub, komunia, chrzciny lub bankiet.

- mankiet pojedynczy, powinien wystawać na 1 cm. spod rękawa marynarki. Natomiast gdy mamy do czynienia z mankietem podwójnym– na 2 cm.

- zakryte buty

- krawat musi idealnie komponować się z całością, bądź stanowić kontrast dla całego stroju. Wzór najlepiej delikatny. Długość krawata powinna kończyć się na wysokości paska. Nie należy nosić poluzowanego krawata.

20150805163937-what-to-wear-bussiness-casual

- należy zawsze zakładać pasek – spodnie od garnituru bez paska wyglądają nieestetycznie. 

- nie należy podwijać rękawów koszuli, szczególnie podczas spotkań z osobami spoza firmy.

- skarpetki powinny mieć ciemniejszy kolor niż spodnie. Najlepiej, by były  gładkie. Powinny zakrywać łydki osoby siedzącej.  

Wyróżniamy następujące główne rodzaje garderoby w biznesie, w zależności od stopnia sformalizowania, o których możesz przeczytać w kolejnych wpisach. Określenia te często funkcjonują w korporacyjnym świecie więc warto wiedzieć co się za niemi kryje:

-  business formal

-  business  smart 

- business casual 

 *inne rodzaje dress code to na przykład te wynikające ze zwyczajów i obyczajów w danym kręgu kulturowym, czy religijnym

Jeśli wpis wydaje Wam się ciekawy - podzielcie się nim z innymi!

 

Sylwia