10 zasad związanych z wymianą wizytówek na spotkaniu biznesowym

  1. Gdy wybieramy się na spotkanie służbowe do czyjegoś biura, wpierw wizytówkę należy przekazać sekretarce – to ona zazwyczaj przedstawia gościa.
  2. Wizytówki wymieniamy z reguły na początku spotkania. Nic się jednak nie stanie gdy dokonamy tego również w trakcie (bo na przykład tak wynika z kontekstu rozmowy), albo na zakończenie spotkania – zwłaszcza jeśli dobrze wiemy z kim prowadzimy rozmowę, a wizytówka oznacza tylko przekazanie danych kontaktowych.
  3. Gdy spotykamy się na służbowym lunchu czy kolacji, wymiana wizytówek następuje dopiero pod koniec deseru lub po nim, nigdy na początku posiłku, zwłaszcza że aż do deseru nie wypada rozmawiać o interesach.
  4. Wymianę wizytówek inicjuje osoba w danym momencie wyższa rangą lub pełniąca ważniejszą funkcję.
  5. Osoba obdarowana powinna zrewanżować się swoją wizytówką.
  6. Gdy spotykamy się z kimś po raz pierwszy możemy poprosić go o wizytówkę – ale pod warunkiem, że wcześniej wręczyliśmy mu swoją lub właśnie ją przekazujemy.
  7. Nie należy się narzucać, wręczając komuś wizytówkę „na siłę”, w pośpiechu lub równocześnie z innymi osobami.
  8. Wizytówkę podajemy  bezpośrednio do ręki rozmówcy, niezależnie czy dana osoba stoi, czy siedzi – nie wolno jej kłaść na stół przed rozmówcą lub rzucać jak karty do gry. Po otrzymaniu wizytówki należy za nią podziękować, przez chwilkę na nią popatrzeć, przeczytać ją.
  9. Otrzymaną wizytówkę należy odłożyć na stół, przy którym toczą się rozmowy lub schować. Najlepiej włożyć ją do swojego wizytownika; jeśli nie mamy wizytownika, kobieta może schować wizytówkę do torebki a mężczyzna do wewnętrznej kieszeni marynarki (nigdy do kieszeni w spodniach czy portfela, choć czasami obserwuje się takie zachowania).
  10.  Gdy dysponujemy jedynie wizytówką ogólną, z danymi firmy – można na nich dopisać swoje nazwisko i numer służbowego telefonu, to ułatwi odnowienie kontaktu. Informacje wpisujemy odręcznie, podczas wręczania, nie wcześniej. Podobnie postępujemy w przypadku chęci skorygowania  danych, które niedawno uległy zmianie –  a wizytówka jeszcze nie została zaktualizowana.

Źródło: nf.pl

Sylwia